LEL módszerről.
Ha ránézünk a gitár fogólapjára, látjuk, hogy legalább 120 helyen lehet valamilyen hangot megszólaltatni. Ez olyan sok, hogy lehetetlen mindre figyelni egyszerre.
A célszerűség azt diktálja, hogy takarékoskodjunk a figyelmünkkel.
csak azokra a hangokra figyeljünk, amelyeket használni fogunk: tehát a skálahangokra.
A zenében túlnyomóan használt diatonikus hétfokúság esetében, mindössze hét hangra kell koncentrálni.
Tehát: Dó Re Mi Fá Szó Lá Ti hangokra. (röviden: d r m f s l t ).
Ez a valamivel több mint három és fél oktáv esetén is, legfeljebb 25 - 26 hang lenne.
De mivel a harmónia-elméletében az oktávokat nem szükséges okvetlenül figyelembe venni, így mind ösze csak hét hang marad.
Látható, hogy már is, mennyivel egyszerűbbé vált a dolgunk.
--------------
LEL módszerről-2.
egy dallam hangjai általában, egy meghatározható skála hangjaiból jönnek létre.
ezért kell megtanulni a skálákat, a skálák hangjait, és, hogy hol vannak.
Kiindulásként válasszuk a Dúr-skálát. (d r m f s l t)
A legmélyebb hangot adó húron, (É6) fogjunk meg egy hangot, például az ötödik érintőnél.
Ezt most elnevezzük Dó-nak. pengessük és mondjuk, hogy Dó.
Majd feljebb csúszunk (a gitár teste felé) kettőt, ez a Ré. pengessük és mondjuk.
Ismét kettőt csúszunk (nagy szekund) felfelé, ez a Mí. pengessük és mondjuk.
a Mí és a Fá hangok között, csak kis szekund távolság van, ezért itt csak egyet lépünk felfelé. ez a Fá. pengessük és mondjuk.
Innen ismét nagy szekundok következnek.
tehát kettőt csúszunk (nagy szekund) felfelé, ez a Szó.
Ismét nagy szekund, ez a Lá.
nagy szekund, ez a Ti hang.
tegyük még hozzá, a kis szekund lépésre levő, felső Dó-t is.
Így jobban mutat a skálánk.
D ² R ² M F ² S ² L ² TD
Természetesen ez a skála bármely hangról, bármely húron lejátszható, itt a lényeg a hangközökön van,
már mint, hogy hol lépünk kettőt, hol csak egyet.
Egyet lépünk:Mi-Fá, valamint Ti-Dó között, máshol mindenütt kettőt.
------
LEL módszerről-3.
Mivel a gitáron több húr is van, ezért nem szükséges egy húron végig játszani a skálát, hanem átléphetünk a következő húrra is.
tehát a legmélyebb hangot adó húron, (É6) fogjunk meg egy hangot a középső ujjunkkal (kettesujj), például az ötödik érintőnél.
Ezt most elnevezzük Dó-nak. pengessük és mondjuk, hogy Dó.
Haladjunk tovább az alábbi ábra szerint.
Ezt a skálát másképpen is játszhatjuk.
Az ötödik érintőnél levő Dó hangunkat, most ne a kettesujjunkkal fogjuk le, hanem a kisujjunkkal (négyesujj).
Próbáljuk az alábbi ábra szerint játszani a Dúr skálánkat.
ha van hangunk, akkor énekeljük is.
Ezeket a skálákat is lehet más-más érintőktől kezdve játszani, de a skálánk alsó Dó-ja maradjon az É6-os húron.
------
LEL módszerről-4
Láthatjuk, hogy a skálát ( d r m f s l t d) nem csak egy helyen tudtuk eljátszani, azonos hangmagasságban, hanem két helyen is.
Vannak olyan hangmagasságok a gitáron, amelyről kezdve az egy oktáv hangterjedelmű skálánk, akár négy, öt, vagy még több helyen is lejátszható.
Majd látni fogjuk, hogy a több lehetőség nem nehezíti gitárjátékunkat, hanem éppen ellenkezőleg, nagy szabadságot ad a zenéléshez.
A skálánk alapja a Dó, felső hangja a felső Dó.
ezeket kell megkeresnünk a gitáron.
------
LEL módszerről-5
Az egy oktávos Dúr-skála lehetőségeket látjuk az alábbi ábrán.
Ez a hét pozíciós lehetőség, egy fogólapnyi távolságra szétnyúlik, tehát mindig kéznél van a skála.
Ráadásul az ujjrend is azonos, ezért nagy szabadságot biztosít számunkra a zenélésben.
Ez az egész rendszer tetszés szerint eltolható bármely irányba. (gitár-fej, vagy gitár-test)
Ez esetben valamelyik vége túlnyúlik a fogólapon, és ezáltal csorbul a hét pozíciós, egy oktávos skálarendszerünk.
------
LEL módszerről-6
Ha megpróbáljuk kibővíteni a szűk, egyoktávos skálarendszerünket, a mélyebben, és a magasabban levő oktávok irányába,
akkor láthatjuk, hogy a skálánk első és második pozíciója alatt, megjelenik az egy oktávval mélyebb skálarendszer hatodik és hetedik pozíciója.
Továbbá a skálánk hatodik és hetedik pozíciója felett, megjelenik az egy oktávval magasabban levő skálarendszer, első és második pozíciója.
A tabulatúrára tekintve észrevehető, hogy a hatodik és a hetedik pozícióban levő hangok elhelyezkedése,
azonos az első és a második pozícióban levő hangok elhelyezkedésével. (persze egy oktávval magasabban szólnak.)
Vizuálisan tekintve elhagyható a hatodik és a hetedik pozíció.
Tehát a kibővített skálánk, lényegében őt pozícióra egyszerűsödött.
Ez az öt pozíció ismétlődik a fogólap hosszában, oktávonként.
------
LEL módszerről-7
Az öt pozíciós skálarendszerünket, most már egészítsük ki, a hat húr által behatárolt lehetőségekkel.
Így már lényegesen túlnyúlik az egy oktávos intervallumon.
A gitárnyakára merőlegesen két oktáv, a hat húr jóvoltából.
A nyak hosszirányában pedig lefedi a teljes fogólapot, (sőt!) mivel, hogy folyamatosan ismétlődik.
------